Skip til hoved indholdet Min Side Min Side

Abonnementsordning

Fjernvarmeunit

Vi tilbyder nye vores kunder i udbygningsområderne oprettet fra 2024 og fremad en abonnementsløsning, hvor vi opsætter en fjernvarmeunit typisk der hvor den gamle gaskedel hang.

Vi tilkobler den til de eksisterende rør og sørger for at alt virker inden ejendommen forlades. Du kan se meget mere ved at klikke her.

Vi har haft udbud på unit'en og den vindende leverandør blev Wavin.

Hvad er en fjernvarmeunit?

Fjernvarmeunit er enheden, der styrer det hele.

Den indeholder bl.a. en pumpe, snavssamler, termostat og veksler.

Sådan ser den ud

Herunder kan du se, hvordan din fjernvarmeunit ser ud. Den fås kun i sort.

Det er selvfølgelig tilladt at lave en let kasse til at "hænge" på unit'en som kan skjule den. Det er dog vigtigt at der ikke skal bruges værktøj for at afmontere kassen.

Målene på unit inkl. ventilerne i bunden er:

  • Bredde: 53 cm
  • Dybde: 26 cm
  • Højde: 95 cm

Brugermanual til din fjernvarmeunit

Brugermanual

Brugermanual til Wavin Calefa II V unit

Læs den nyeste manual

Abonnementsvilkår

1 DEFINITIONER

Ved ”SELSKABET” forstås Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Ved ”KUNDEN” forstås en fysisk eller juridisk person, som har et direkte kundeforhold (betalingsforpligtelse) til SELSKABET. KUNDEN er altså som udgangspunkt EJEREN på nær i udlejningsejendomme med direkte kundeforhold, hvor LEJEREN er KUNDEN.

Der henvises til Leveringsbestemmelser for fjernvarme for tilhørende og uddybende bestemmelser og definitioner.

2 AFTALEGRUNDLAG

Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit er gældende for aftaleforholdet mellem Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning, Teknisk Forvaltning, Tæbyvej 77, 2610 Rødovre, telefonnummer 36 37 72 50, CVR-nummer 6530 7316, e-mailadresse e10164@rk.dk og EJEREN af ejendommen, der efter eget ønske er tilsluttet fjernvarmeforsyningen, samt for LEJERE, hvor der i henhold til Leveringsbestemmelser for fjernvarme pkt. 3.3 er aftalt et direkte kundeforhold.

Med henblik på at optimere såvel KUNDENS tilslutningsarrangement som SELSKABETS distributionsnet leverer, ejer og vedligeholder SELSKABET fjernvarmeunitten hos de KUNDER, der indgår Abonnementsaftale (Aftale om Fjernvarmelevering med abonnement). SELSKABET varetager al indkøb og installationsarbejde.

SELSKABET er til enhver tid berettiget til at foretage ændringer i Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit i det omfang, der er tale om ikke-væsentlige ændringer. Meddelelse om ændringer sker ved direkte henvendelse til KUNDEN pr. brev, via Betalingsservicemeddelelse eller e-Boks.

SELSKABET er ikke forpligtet til at opretholde Abonnementsordningen i det omfang opretholdelsen - grundet væsentligt ændrede forhold - viser sig økonomisk urentabel for SELSKABET.

3 LEVERINGSGRÆNSEN

For KUNDER med Abonnementsaftalen er SELSKABETS leveringsgrænse lukkehanerne på afgangssiden af fjernvarmeunitten som vist i afsnit 14, hvorved fjernvarmeunitten bliver en del af SELSKABETS distributionsnet. Ved udtrædelse af Abonnementsaftalen er SELSKABETS leveringsgrænse som angivet i Installationsvejledning.

4 AFTALENS GENSTAND, LØBETID OG OPSIGELSE

Abonnementsaftalen er et tillæg til den eksisterende tilmeldingsaftale og SELSKABETS Leveringsbestemmelser for fjernvarme og Installationsvejledning. Abonnementsaftalen indebærer, at SELSKABET ejer og vedligeholder fjernvarmeunitten, mens KUNDEN har fuld råderet over installationen og varetager dens drift.

Det er en forudsætning for påbegyndelse og opretholdelse af Abonnementsaftalen, at KUNDEN samtidig får leveret fjernvarme af SELSKABET.

Fra indgåelsen af Abonnementsaftalen og indtil den opsiges, ændres det eksisterende leveringsforhold mellem SELSKABET og KUNDEN på de punkter, som er angivet i denne aftale. Ved opsigelse af Abonnementsaftalen, men fortsat fjernvarmelevering, går aftaleforholdet mellem SELSKABET og KUNDEN tilbage til SELSKABETS Leveringsbestemmelser for fjernvarme og Installationsvejledning.

Abonnementsaftalen er ikke tidsbegrænset, og løber indtil den opsiges af KUNDEN eller af SELSKABET.

KUNDEN kan opsige aftalen med 1 måneds skriftligt varsel til udgangen af en måned, når der er forløbet 5 måneder fra aftalens indgåelse jf. Forbrugeraftalelovens §28.

SELSKABET kan opsige aftalen med tre måneders varsel til udgangen af måned, dog tidligst 10 år fra abonnementsaftalens indgåelse.

Opsiger KUNDEN Abonnementsaftalen, skal KUNDEN selv etablere et nyt tilslutningsarrangement (fjernvarmeunit) for fortsat at kunne modtage fjernvarme, og eksisterende fjernvarmeunit (SELSKABETS ejendom) fjernes af SELSKABET for KUNDENS regning.

Opsiger SELSKABET Abonnementsaftalen, sker det i forbindelse med opsigelse af leveranceaftalen, dvs. SELSKABET ophører fjernvarmeleverancen og fjerner fjernvarmeunitten (SELSKABETS ejendom) for egen regning.

Såfremt der er uoverensstemmelse mellem Abonnementsaftalen og andre bestemmelser for SELSKABET, herunder Installationsvejledning, har Abonnementsaftalen forrang.

5 SELSKABETS FORPLIGTELSER

SELSKABET ejer og vedligeholder fjernvarmeunitten til og med lukkehanerne på afgangssiden. SELSKABET er forpligtet til at holde fjernvarmeunitten fuldt funktionsdygtig og i lovlig stand i enhver henseende, herunder forestå udskiftning af hele eller dele af fjernvarmeunitten i det omfang, dette efter SELSKABETS vurdering er påkrævet for at sikre funktionsdygtigheden. Der henvises til Bilag 1

I forbindelse med KUNDENS indberetning af driftsforstyrrelser eller skader på fjernvarmeunitten er SELSKABET forpligtet til inden for rimelig tid at tilse fjernvarmeunitten og afhjælpe opståede fejl i muligt omfang. SELSKABET vil bestræbe sig på, i så god tid som muligt, at varsle KUNDEN inden der ønskes adgang til KUNDENS lokaler.

Ved akutte driftsforstyrrelser, der opstår på den del af anlægget, som Abonnementsaftalen omfatter og ved behov for udbedring af skader uden for SELSKABETS åbningstid, kontaktes den VVS-installatør, som er angivet på SELSKABETS hjemmeside.

De vurderer situationen og tager stilling til, om fejlsøgning og udbedring kan afvente til SELSKABETS ordinære åbningstid eller kræver øjeblikkelig håndtering.

6 KUNDENS FORPLIGTELSER

KUNDEN er forpligtet til at følge SELSKABETS til enhver tid gældende instrukser om fjernvarmeunittens anvendelse, herunder at tilse installationen efter SELSKABETS instrukser samt til omgående at anmelde til SELSKABET eventuelle driftsforstyrrelser eller skader på installationen. Der henvises til Bilag 1.

KUNDEN er forpligtet til, uden vederlag, at levere elektricitet (230V med jord) fra lovlig elinstallation til drift af fjernvarmeunitten. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl mv. relateret til el systemet er SELSKABET uvedkommende. SELSKABET kan stille krav om nøgleafbryder med egen sikringsgruppe.

SELSKABET og dennes service- og samarbejdspartnere, skal (mod fremvisning af behørig legitimation) gives adgang til KUNDENS lokaler i det omfang, dette er nødvendigt med henblik på SELSKABETS opfyldelse af forpligtelser under Abonnementsaftalen - herunder varetagelsen af installation og vedligeholdelse af fjernvarmeunitten.

KUNDEN skal respektere SELSKABETS ejendomsret og oplyse andre herom, hvis de har eller får rettigheder over KUNDENS lokaler. SELSKABET mærker anlægget med oplysning om ejerskabet. Denne mærkning må KUNDEN ikke fjerne.

KUNDER med Abonnementsaftale fritages ikke for SELSKABETS tarif for returtemperatur eller incitament i henhold til gældende takstblad for SELSKABET.

7 KUNDENS RETTIGHEDER

KUNDEN kan anmode om service og vedligeholdelse af fjernvarmeunitten. Anmodningen om service eller vedligeholdelse og anmeldelse af eventuelle driftsforstyrrelser skal rettes til den VVS-installatør, som er angivet på SELSKABETS hjemmeside.

Inden KUNDEN anmoder om service eller vedligeholdelse, opfordres KUNDEN til selv at kontrollere, hvorvidt strømforsyningen er i orden, samt om anlægsdele uden for fjernvarmeunitten, f.eks. om radiatortermostaterne virker korrekt. KUNDEN skal desuden selv orientere sig, om der eventuelt er driftsforstyrrelser hos SELSKABET i det fjernvarmeforsyningsområde, hvor fjernvarmeunitten er installeret. Dette vil fremgå af driftsstatus på SELSKABETS hjemmeside.

Såfremt KUNDEN over for SELSKABET eller dennes servicepartnere anmoder om service eller vedligeholdelse, der ikke er omfattet af nærværende Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit, skal KUNDEN betale for anmodningen efter aftale.

8 ANSVAR

I tilfælde af skade på personer eller ting - herunder skade på fast ejendom - er SELSKABETS eventuelle erstatningsansvar afhængig af, at KUNDEN lever op til dennes forpligtelser, som disse er beskrevet i denne aftale. KUNDEN skal desuden iagttage dansk rets almindelige bestemmelser om erstatning.

KUNDEN skal sikre, at fjernvarmeunitten er omfattet af de forsikringer, der er tegnet for ejendommen. SELSKABET hæfter ikke for eventuel selvrisiko vedrørende forsikringsskader.

Krav i forbindelse med skade på personer eller ting som følge af en defekt ved fjernvarmeunitten henhører under produktansvarsloven, og eventuelle henvendelser herom kan med fordel rettes direkte til producenten af fjernvarmeunitten. SELSKABET er ikke ansvarlig for skade, som falder under producentens ansvar.

SELSKABET har ikke noget ansvar for indirekte tab eller lignende, herunder for omkostningerne ved at fremskaffe varme, når fjernvarmeunitten ikke måtte fungere helt eller delvist eller med nedsat virkning eller for skader eller gener, der måtte indtræffe som følge af manglende varmeleverance.

9 BETALING

KUNDER med Abonnementsaftale er forpligtet til at betale for abonnementet, som det fremgår af det gældende takstblad for SELSKABET. Abonnementet opkræves sammen med de øvrige betalinger for fjernvarmelevering fra SELSKABET.

Abonnementet, der består af udgifter til anlæg, service og administration og reguleres ud fra et princip om kostægte tarifering, betales som et samlet abonnementsbidrag.

For nye fjernvarmekunder (KUNDEN) starter opkrævning af abonnement ved start af varmelevering. For eksisterende KUNDER starter opkrævning af abonnementet den første i måneden efter KUNDENS underskrift. Det sker ved udskiftning af KUNDENS eksisterende fjernvarmeunit.

Betaling skal ske til den på fakturaen anførte betalingsdato. Sker betaling senere, kan SELSKABET opkræve gebyrer og morarenter fra forfaldstidspunkt i overensstemmelse med SELSKABETS takstblad.

KUNDEN er forpligtet til at betale for abonnementet, selv om der konstateres beskadigelse, fejl eller mangler på fjernvarmeunitten, medmindre KUNDEN godtgør, at forholdet kan henføres til SELSKABET. Det samme gælder ved fjernvarmeunittens undergang eller bortkomst.

10 VED EJERSKIFTE ELLER UDLEJNING AF KUNDENS EJENDOM

KUNDEN er forpligtet til at anmelde til SELSKABET, hvis der sker salg eller andet ejerskifte af KUNDENS ejendom.

Såfremt KUNDEN udlejer sin ejendom, og lejer efter aftale skal betale abonnementet for fjernvarmeunitten, hæfter KUNDEN for betaling af abonnementet, hvis lejer ikke betaler.

Ved annoncering af ejendommen til salg eller udleje forpligter KUNDEN sig til at oplyse om denne Abonnementsaftale.

Ny ejer kan, men er ikke forpligtet til, overtage/fortsætte abonnementet. Ønsker ny ejer ikke at overtage/fortsætte abonnementet, følges vilkårene som angivet i afsnit 4 ”Aftalens genstand, løbetid og opsigelse”.

11 TVISTLØSNING

Tvister, der udspringer af nærværende Abonnementsaftale, kan af KUNDEN indbringes for Ankenævnet på Energiområdet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 København.

12 BESTEMMELSER OM DRIFT OG VEDLIGEHOLD AF FJERNVARMEUNIT

SELSKABETS vedligehold omfatter:

  • Vagtudkald samt alt arbejde på fjernvarmeinstallation leveret af SELSKABET.

  • Kontrol og afhjælpning af fejl på alle komponenter og rør inde for fjernvarmeunittens kabinet.

  • Eftersyn i nødvendigt omfang efter SELSKABETS skøn.

Eftersyn udføres inden for normal arbejdstid. Ved et eftersyn udføres følgende:

  • Eftersyn, jf. fabrikantens forskrifter.

  • Afprøvning af fjernvarmeunittens sikkerhedsfunktion.

  • Kontrol af trykekspansionsbeholder.

  • Afprøvning af varme- og varmtvandstermostater.

  • Udbedring af fejl på komponenter, der er omfattet af Abonnementsordningen.

  • Rensning af snavssamler.

Vedligehold i henhold til aftalen omfatter ikke følgende:

  • Udkald for kontrol.

  • Udskiftning og fejlfinding på komponenter eller reguleringssystemer, der er monteret særskilt såsom radiatorer, kondenspumper mm.

  • Udkald til fjernvarmeunits, der ikke er etableret/leveret af SELSKABET eller af SELSKABETS samarbejdspartnere på SELSKABETS vegne.

  • Demontering og montering af skab, hylder o. lign. for at få adgang til fjernvarmeunitten.

  • Udkald til fejlbetjening af vejrkompensering, pumper, ventiler m.m.

  • Udkald til fejl forårsaget af hærværk, brand, frost, vandskade, lynnedslag, el-installationen eller uautoriserede personer.

  • Udkald til vandpåfyldning, strømsvigt, fejlbetjening af fjernvarmeunittens automatik. Eventuelle fejludkald faktureres særskilt og iht. gældende takstblad.

  • Afhjælpning af manglende varmt brugsvand foretages kun på hverdage i normal arbejdstid.

KUNDEN har ansvar for drift af fjernvarmeinstallationen, mens SELSKABET har ansvar for vedligeholdelse. Nedenfor er oplistet fordeling af ansvar ved drift og vedligeholdelse af fjernvarmeunit.

KUNDENS ansvar:

  • Daglig tilsyn med anlægget
  • Påfyldning af vand på kundens varmesystem (centralvarmeanlæg)
  • Ændring af parametre i klimastaten
  • Udskiftning af defekte dele udenfor fjernvarmeuniten
  • Kontrol af pumpe for varmtvandscirkulation
  • Levering af strøm til unit og eventuelt fjernvarmemåler
  • Udbedring af utætte rør med mere udenfor fjernvarmeunitten

SELSKABETS ansvar:

  • Vedligeholdelse af fjernvarmeunitten
  • Rensning af snavssamlere
  • Afprøvning af fjernvarmeunittens sikkerhedsfunktioner
  • Afprøvning af klimastat og styreventiler
  • Kontrol, vedligehold og elektronisk aflæsning af fjernvarmemåler
  • Kontrol af pumpe for centralvarme
  • Kontrol af ekspansionsbeholder
  • Afhjælpning af utætte rør med mere i fjernvarmeunitten
  • Kontrol af varmtvandsveksler
  • Fjernvarmeskab/indføring af stikledning, hovedafspærringsventiler i fjernvarmeskab/ved stikledningens afslutning, fjernvarmerør fra hovedafspærringsventiler og frem til fjernvarmeunitten

13 LEVERING OG INSTALLATION AF FJERNVARMEUNIT

SELSKABET eller dennes samarbejdspartner (forkortes her til SELSKABET) leverer og installerer fjernvarmeunitten, såfremt SELSKABET finder ejendommen egnet til Abonnementsordning. Hvis ejendommen ikke findes egnet, bortfalder aftalen.

Leverance og installation foretages i overensstemmelse med SELSKABETS Installationsvejledning og gælder alene for Kundetype 1.

SELSKABET og KUNDEN beslutter i fællesskab og under hensyntagen til de tekniske forhold på stedet, hvor fjernvarmeinstallationen skal placeres. Som udgangspunkt placeres fjernvarmeunitten i samme rum og på samme placering som eksisterende varmeanlæg.

SELSKABET sørger for demontering og bortkørsel af eksisterende varmeanlæg. SELSKABETS forpligtelser i relation til demontering og bortskaffelse afhænger af typen af det eksisterende anlæg.

Følgende er gældende:

  • Ejendom med oliefyr: Oliekedel med tilhørende installationer demonteres og bortskaffes. Rør fra olietank fjernes og afproppes på sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde, hvor rør føres gennem bygningsdel.

    • Tømning, sløjfning og bortskaffelse af olietank er ikke indeholdt i aftalen.

  • Ejendom med naturgas: Gaskedel med tilhørende installationer demonteres og bortskaffes. Aftræk demonteres ved første samling fra gasfyr.

    • Lapning af hul i ydervæg eller tag, er ikke indeholdt i aftalen.

  • Ejendom med fastbrændselsfyr/træpillefyr: Kedel med tilhørende installationer demonteres og bortskaffes.

    • Nedtagning af evt. pillesilo, transportsystem og/eller skorsten er ikke indeholdt i aftalen.

  • Ejendom med Luft-vand eller jordvarmepumpe: Ude-del og evt. inde-del med kompressor med tilhørende installationer fjernes.

    • Murgennemføringer reetableres ikke.

    • Evt. nedgravede jordvarmeslanger fjernes ikke.

SELSKABET bortskaffer demonterede komponenter på lovlig vis, dog er KUNDEN berettiget til at beholde/selv bortskaffe det nedtagne udstyr eller dele heraf. SELSKABET er ikke ansvarligt for eventuelle skader som følge heraf.

SELSKABETS afholdelse af udgifter omfatter følgende standardinstallation:

  • Levering og montering af fjernvarmeunit til levering af varme til rumopvarmning og til varmt brugsvand.

  • Levering og montering af fjernvarmeunit sker på samme placering som eksisterende kedel.

  • Rørene føres som synlige, lige rør med nødvendige bæringer.

  • Tilslutning af el sker fra eksisterende lovlig elinstallation.

Installation efter KUNDENS ønske ved anden placering end samme placering som eksisterende kedel aftales og afregnes særskilt med VVS-installatøren og er SELSKABET uvedkommende.

Øvrige udgifter forbundet med installationen, f.eks. etablering af stikkontakt og reparation efter installation, afholdes af KUNDEN og er SELSKABET uvedkommende.

Det forudsættes, at alle installationer, hvor eksisterende varmeanlæg (kedel mv.) skal bortskaffes, er placeret i stueplan. Yderligere udgifter forbundet med installationen som følge af, at varmeanlægget ikke er placeret i stueplan, afholdes af KUNDEN og aftales i forbindelse med installation.

Retablering efter installationsarbejdet, herunder tilmuring og efterpudsning af skorstenshul, samt spartling af huller i vægge efter demontering af eksisterende installation skal KUNDEN selv sørge for, idet det er KUNDENS ansvar, og sker for KUNDENS egen regning.

Hos KUNDER, der ikke tidligere har fået installeret et fjernvarmeanlæg, foretager SELSKABET trykprøvning på primærside af fjernvarmeanlægget. Det er KUNDENS ansvar, at der er tryk og vand på ejendommens varme- og brugsvandsinstallation. Udgifter til eventuel forbedring af ejendommens varme- og brugsvandsinstallation er SELSKABET uvedkommende.

Såfremt der konstateres asbest i KUNDENS nuværende installation, er det KUNDENS ansvar at asbestsanere på forsvarlig vis og iht. gældende regler på området.

Øvrige udgifter forbundet med supplerende arbejde relateret til ovenstående er ligeledes for KUNDENS egen regning.

SELSKABET ejer fjernvarmeunitten og er i enhver henseende ansvarlig for, at fjernvarmeunitten er fuldt funktionsdygtig og i lovlig stand.

14 LEVERINGSGRÆNSE (EJER- OG SERVICEGRÆNSE)

SELSKABET ejer og vedligeholder følgende komponenter:

  • Stikledningen fra hovedledningen uden for grunden og ind til fjernvarmedskabet eller kælderindføringen
  • Afspærringsventilerne for enden af stikledningen
  • Fjernvarmerør fra stikledningens afspærringsventiler og frem til fjernvarmeunitten inklusiv rørholdere og isolering
  • Hele fjernvarmeunitten med tilhørende interne komponenter (styreventiler, afspærringsventiler, vekslere, centralvarmepumpe for rumopvarmning, rør, fjernvarmemåler med mere) samt udendørsføleren

Alle andre komponenter i ejendommens installationer ejes og vedligeholdes af EJER.

GYLDIGHED

Vedtaget af Rødovre Kommunes Kommunalbestyrelsen den 28. marts 2023

Ikrafttrædelse den 1. april 2023

Anmeldt til Forsyningstilsynet den 30. marts 2023

Hvis du ønsker en PDF-udgave af ovenstående vilkår kan du klikke på dette link: Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit i pdf-udgave

Driftsstatus

Adresse
Teknisk Forvaltning
Tæbyvej 77
2610 Rødovre
e10164@rk.dk
Telefon: 3637 7250
Vagt tlf.: 3670 0085

Betaling
CVR: 6530 7316
EAN: 5798009067630

Bank
Danske Bank Rødovre
4316 - 4065 269 643

Links